De Archiefwet is de belangrijkste wet voor de informatievoorziening van de Nederlandse overheid en houdt zich bezig met overheidsinformatie vanaf het moment dat deze wordt gecreëerd. De belangrijkste bepaling van deze wet is dat overheden hun informatie in goede, geordende en toegankelijke staat moeten brengen en bewaren. Kortom de informatie moet dus eenvoudig raadpleegbaar en te vinden zijn.
De Archiefwet regelt dat overheidsarchieven na verloop van tijd openbaar worden voor burgers en dat informatie die daarvoor in aanmerking komt vernietigd dient te worden. De Archiefwet is breed toepasbaar voor zowel e-mail die je net namens een organisatie hebt verzonden, als ook voor eeuwenoude stadsrechten die in een archief worden bewaard.
Steeds meer digitale bestanden
Archiefinstellingen hebben jarenlange ervaring met het beheren van papieren archieven. Maar er komt een einde aan het papieren tijdperk. Informatie wordt steeds meer digitaal gecreëerd, opgeslagen, beheerd en gepubliceerd. Op deze wijze komen collecties van archieven, bibliotheken, media, musea en kennisinstellingen steeds meer digitaal en online beschikbaar.
E-depot de oplossing voor informatieverlies?
Informatieverlies ligt constant op de loer. Hardware veroudert, bij het kopiëren van bestanden worden fouten gemaakt, oude bestandsformaten blijken niet meer leesbaar. Zonder maatregelen gaan digitale collecties onherroepelijk verloren.
Kortom: Hoe zorg je er als archiefinstelling voor dat je digitale archieven tijdig kunt opnemen in een e-Depot? Deze vraag en meer beantwoorden wij in ons nieuwe whitepaper: succesvol aansluiten op het e-depot van het Nationaal Archief. Download de whitepaper via onderstaande link.
Vragen? Neem contact op!
Heb je vragen over aansluiten op het e-Depot? Neem dan contact op met ons sales team via sales@doclogic.nl